Monday, September 1, 2008

Ramadhan al-Mubarak

Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana memberikan kesempatan untuk bertemu lagi dengan bulan Ramadhan. Di masjid, surau dan musolla , kehadiran ahli jamaah begitu ramai. Pada bulan biasa, kehadiran ahli jamaah hanyalah 1 saf. Dalam kita merebut tawaran sepanjang Ramadhan, jangan lupa bahawa kita sedang mengikuti satu latihan intensif. Jika bilangan saf pada bulan Syawal nanti bertambah berbanding sebelum puasa, maknanya kita telah berjaya membuat satu perubahan dalam konteks solat berjamaah.

Ibadat puasa juga dihiasi dengan pesta makanan dan minuman yang dijenamakan sebagai `Bazar Ramadhan'. Hinggakan, penceramah menyindir bahawa Ramadhan al-Mubarak telah bertukar menjadi `al-murtabak'. Terdapat banyak iklan dari hotel-hotel yang menawarkan buffet berbuka puasa. Betul, menganjurkan majlis berbuka, besar pahalanya. Namun, yang banyak terjadi, setelah berbuka, mereka berborak atau menyedup asap rokok. Maksudnya, selepas berbuka tidak disusuli dengan solat maghrib berjamaah.

Ini adalah cabaran umat Islam masa kini. Maka, seruan untuk kembali kepada Islam adalah usaha untuk kembali kepada Islam yang asli, yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Dan bukan Islam yang dijelmakan mengikut fikiran dan selera sendiri.

No comments: