Friday, December 4, 2009

Bah dan perubahan


Saya pernah dengar pepatah, "sekali air bah, sekali pantai berubah". Dalam konteks banjir, perubahan itu mungkin dari aspek fizikal seperti kesan hakisan tanah yang berpunca dari aliran air deras. Bergantung kepada kekerapan dan Menyingkap seerah Nabi Nuh (as), Allah telah tenggelamkan kaumnya yang engkar dengan kejadian banjir yang besar. Kini, akibat kesan perubahan iklim global, banjir menjadi tidak menentu dan melanda banyak negara.

Di Malaysia, perubahan angin monson membawa kepada hujan lebat. Hujan yg. berterusan menyebabkan air sungai melimpah. Penduduk terpaksa dipindahkan jika rumah dinaiki banjir. Saya difahamkan, pihak kerajaan akan menghulurkan bantuan RM300 kepada mangsa banjir. Namun, syaratnya mesti berpindah. Jika rumah dinaiki banjir, tapi tak berpindah ke pusat pemindahan, dikatakan gugur kelayakan menerima bantuan.

Kejadian banjir menuntut kita berfikir akan kebesaran Allah. Ada hikmat dan peringatan disebalik kejadian tersebut. Manusia mesti berubah dan kembali mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah...

No comments: