Friday, January 15, 2010

Sejuk hati rakyat


Sebelum era demokrasi berparlimen, negeri-negeri di Tanah Melayu ditadbir di bawah naungan sultan. Sebagai ketua kerajaan, sultan mempunyai pengaruh yang kuat. Mengikut cerita sejarah, apabila raja Melaka memeluk Islam, maka rakyat berduyung-duyung mengikut agama yang dipilih oleh sultan. Di Terengganu, dari catatan batu bersurat, sultan telah melaksanakan tugas sebagai hamba Allah dengan melaksanakan undang-undang Islam.

Kini, raja masih kekal sebagai ketua agama, walaupun kuasa memerintah negara dan negeri beralih kepada PM & MB/KM. Namun, pada pandangan rakyat seperti saya, seakan wujud kekosongan peranan sultan dalam hal agama. Yang sering dilihat, penyimpan mohor besar umumkan tarikh mula puasa dan hari raya. Peranan raja sebagai umara' dan ulama' tak ketara di Malaysia.

Sehinggalah melihat foto Pemangku Sultan Kelantan menjadi imam solat di Kota Bharu pada 14 Januri 2010, saya rasa sejuk hati. Institusi raja masih dipandang tinggi oleh orang Melayu. Maka, dalam kemelut dan pertembungan di kalangan pimpinan parti politik, kehadiran sultan untuk membuat `alignment' mungkin berkesan. Semoga Allah memberikan kekuatan kepada semua raja-raja Melayu untuk bersama menyumbang ke arah Islam sebagai suatu cara hidup di negara ini.

No comments: