Friday, February 20, 2009

Aku dan Mat Filipina


Malaysia adalah antara negara yang mempunyai masyarakat majmuk. Ada pelbagai suku kaum dan bangsa. Samalah dengan negara Madinah, yang pernah diterajui oleh Rasulullah SAW. Yang berbeza, negara Islam Madinah mengamalkan Islam sepenuhnya walaupun ada di kalangan rakyatnya adalah non muslim termasuk Yahudi. Malaysia yang mengamalkan Islam Hadhari masih mengamalkan Islam secara terpilih walaupun sudah merdeka lebih 50 tahun.

Berpeluang menemui warga asing memberikan pengalaman dan pengetahuan yang lebih luas. Tambahan pula, al-Quran menegaskan bahawa kewujudan pelbagai bangsa manusia memberi peluang untuk berkenalan dan kita semua adalah dari zuriat yang satu - Adam AS dan Hawa. Semasa kecil, saya bertemu dengan orang putih yang datang melancung. Tapi tak tahu nak berkomunikasi. Setelah memasuki sekolah Arab, berpeluang berguru dengan Pak Arab. Semasa di UTM, sempat mengikuti seminar Super Learning dan Plant Design yang dikendalikan oleh orang putih.

Setelah memasuki alam pekerjaan, dapat pengalaman bekerja dengan orang Jepun, Korea, Itali dan Jerman. Di kalangan buruh pula, pernah mengendalikan orang Bangla, Nepal, Thai, Vietnam, India dan Myammar. Terbaru, saya berpeluang bekerja dengan jurutera dari Filipina yang bertugas di Mieco. Mereka adalah June Afable, Marlon, Victor, Nelson dan beberapa orang yang lain. Namun, oleh kerana kegawatan ekonomi, mereka terpaksa dihantar balik ke negara mereka.

Dari pengamatan saya, tahap kemahiran mereka tidak banyak berbeza dengan orang Malaysia. Tapi majikan terpaksa mengambil mereka kerana jurutera kita tak sunggup bertugas di pedalaman. Ramai yang telah diambil bertugas tidak dapat berkhidmat lama. Mengapa warga kita terlalu memilih pekerjaan ?. Jika tiada siswazah yang menganggur, maka ini bukanlah satu isu. Kita boleh buka peluang kerja kepada warga luar. Banyak pihak seperi pekerja, majikan dan kerajaan perlu menangani isu ini.

No comments: