Monday, February 16, 2009

Usrah Sebagai Program Tarbiyyah


Sekarang ini (1430/2009) dikenali sebagai `the 3rd wave of Islamic movement' iaitu gelombang ke 3 kebangkitan semula Islam. Setelah khilafah Islamiyyah ditumbangkan di Turki, negara umat Islam telah dijajah dan dipecahkan mengikut sempadan geografi. Gelombang kebangkitan Islam merujuk kepada kemunculan gerakan Islam untuk mengembalikan semua Islam sebagai suatu cara hidup yang lengkap - a complete way of life.

Mengikut seerah, Rasulullah memulakan program pengisian dalaman di rumah sahabat. Justeru, tokoh gerakan Islam Ikhanul Muslimin, as-syahid Hassan Banna telah memperkenalkan semula program tarbiyyah para anggota dengan nama Usrah (keluarga). Arus kebangkitan itu turut melanda negara ini dan program usrah telah dijalankan oleh banyak pihak yang melibatkan diri dengan gerakan Islam seperti PAS, IBIM, JIM dan lain-lain.

Saya mula diperkenalkan dengan usrah semasa menuntut di KUSZA pada tahun 1984. Setelah melanjutkan pelajaran ke UTM, usrah diteruskan dengan silibus yang teratur dari peringkat pengenalan, peningkatan dan seterusnya Nuqaba'. Setelah tamat pengajian, saya mengikuti usrah pemuda di Sg Buluh semasa bertugas di Malaysian Sheet Glass Bhd. Seterusnya, mengikuti usrah pemuda di Seremban sewaktu bertugas di Samsung.

Kini, setelah bertukar ke Lipis, baru melibatkan diri dengan usrah pemuda walaupun umur kepemudaan telah berlalu. Menerusi usrah, hati yang lalai akan selalu diperingatkan tentang tanggungjawab terhadap agama. Seperti maksud kata-kata Ustaz Fathi Yakan: "walaupun kita seorang pekerja, kita adalah pekerja muslim, walaupun kita seorang jurutera, kita adalah seorang jurutera muslim. Maka, kita mesti menunaikan tanggungjawab kita terhadap Islam".

No comments: