Monday, February 23, 2009

ISA & Dunia Tanpa Suami


Pada 14 Februari 2009, aku berpeluang mengikuti forum mengenai Internal Security Act (ISA) bertempat di Kompleks Imam As-Syafie (KIAS), Jerantut. Ahli-ahli penel terdiri daripada Hanipa Maidin (peguam), Shaari Sungib (bekas tahanan ISA) dan Pn Laila (isteri tahanan ISA - Mohd Shah). ISA kini berusia 49 tahun, disifatkan oleh Hanipa sebagai akta celaka & sial. Menurut sejarah, ISA digubal untuk menangani komunis dan gejala subversif. Namun, kini ia kerap disalah-gunakan untuk memerangi sesiapa yang tidak bersetuju dengan kerajaan BN. ISA digunakan untuk menutup suara penentangan dan juga untuk menakutkan rakyat. ISA merupakan tahanan tanpa bicara, akta yang tidak mengambil kira soal kemanusiaan. ISA adalah bercanggah dengan prinsip keadilan Islam, hak asasi manusia dan keadilan sejagat.

Sewaktu Pn Laila berucap, air mata aku bercucuran. Sedih mendengar kisah keluarganya diperlakukan. Anak sentiasa bertanya, bilakah abah akan balik ? Keluarganya di kelilingi oleh SB. Suaminya, Mohd Shah ditangkap pada jam 12 malam, tanggal 18 April 2002 dan masih di Kamunting. Pn Laila kini menulis blog untuk gerakan memansuhkan ISA. Turut menulis buku `Dunia Tanpa Suami'.

Shari Sungib menyifatkan ISA sebagai zalim kerana menahan tanpa bicara, melakukan penderaan dan agenda untuk mematahkan semangat perjuangan. SB di Malaysia merupakan political police dan `never trust SB'. Tahanan dilakukan untuk meragukan diri terhadap perjuangan. ISA mahukan tahanan mendapat trauma. Jika ditahan, kuatkan pegangan dengan zikir, bacaan kisah sahabat dan bacaan al-quran. Jangan tunduk desakan supaya membuka seluar kerana ia merupakan mesej untuk melondeh prinsip perjuangan.

No comments: