Sunday, April 5, 2009

Rakyat Ikut Agama Pemimpin


Rakyat akan mengikut agama pemimpinnya. Frasa ini terbukti berdasarkan catatan sejarah. Apabila raja Melaka memeluk Islam dan ditabal sebagai sultan, maka ramai warga negeri tersebut meninggalkan agama sesat dan memeluk Islam. Di Terengganu, berdasarkan catatan pada Batu Bersurat, undang-undang Islam didaultakan dan rakyat dengan rela menerima hukum hudud kerana sultan yang memerintah mahu amalkan Islam sepenuhnya.

Di Malaysia, kita sudah merdeka lebih 51 tahun. Deraf Hukum Hudud telah diluluskan di DUN Kelantan. Namun, ia masih tak dapat dilaksanakan kerana `khalifah Islam Hadhari' tak mahu menerimanya. Dalam soal bertudung, 2 orang Raja Permasuri Agung telah menunjukkan contoh iaitu Siti Aishah dan Tengku Zahirah. Mereka memperagakan pakaian yang menutup aurat yang diwajibkan oleh agama. Maka senanglah para ibu bapa menjadikan mereka sebagai contoh untuk menggalakkan anak-anak bertudung. Begitu juga kepada para guru dan pendakwah. Ada model yang mereka boleh tonjolkan.

Namun, kita masih mengharapkan hidayah Allah supaya isteri PM dan MB turut melakukan perkara yang sama. Bukan hanya bertudung sewaktu solat. Bukan sekadar bertudung ketika menghadiri kes kematian atau program agama. Islam adalah cara hidup. Kita mahu isteri-isteri mereka yang diamanahkan memimpin negara supaya mengamalkan pakaian yang menutup aurat pada sepanjang masa di depan bukan muhrim. Ini buka soal peribadi. Ini bukan soal kubur yang tidak selubang. Ini bukan perlanggaran hak asasi. Menutup aurat adalah perintah Yang Maha Pencipta. Siapa kita untuk terus degil dan engkar. Apatah lagi sekiranya kita adalah saf pimpinan. Rakyat akan mengikut cara hidup orang yang memimpin mereka...

No comments: