Wednesday, July 8, 2009

Manek Urai yang berkat


Dalam perjalanan balik kampung, selalu nampak signboard ke Manek Urai Baru. Namun, tiada kesempatan untuk singgah. Alhamdulillah, sempena kempen pilihan raya kecil DUN Manek Urai, Allah berikan kesempatan untuk bertugas di UPU Manjor selama seminggu dan dapat mengenali Manek Urai dengan lebih dekat.

Di Kg. Manjor, kebanyakan rumah adalah dua tingkat. Ini kerana ia bersebelahan dengan sungai. Jika berlaku banjir di musim tengkujuh, yang mungkin tenggelam adalah bahagian aras bawah sahaja. Setiap pagi, penduduk akan keluar rumah untuk pergi menoreh getah. Waktu tengahari baru selesai dan balik semula ke rumah.

Bersama dengan sahabat, kami dapat meninjau pekan Manek Urai Baru. Masya'allah ! Kawasan ini adalah maju dan banyak kemudahan kepada para penduduk. Cuma jalan dan jambatan sahaja yang kecil. Sempat juga ke Lata Rek, yang menjadi kawasan perkelahan. Dapat merasai kesejukan air sungai sebanyak dua kali, sambil badan diurut oleh terjahan air yang mengalir kuat dari celah-celah batu. Semoga Allah akan merahmati kawasan ini dan mengurniakan keberkatan hidup dari sisiNya.

No comments: