Saturday, July 11, 2009

Rakyat bijak membuat penilaian


Media elektronik dan cetak hari ini memberikan liputan khas terhadap sambutan 100 hari DS Najib menjadi PM. Terdapat pro dan kontrak terhadap jasa beliau selepas 3 bulan memimpin Malaysia. Berita Edisi 7 pada 10 Julai 2009 melaporkan bahawa peratusan sokongan terhadap kepimpinan DS Najib meningkat berbanding dengan undian pada Mei 2009.

Jawatan adalah suatu amanah dan bukan suatu kemegahan. Bagi PR yang berjaya merampas beberapa negeri, turut membuat sambutan pemerintahan mereka. Kini, sudah setahun PRU12 berlalu. Rakyat dalam sebuah negara demokrasi akan menilai prestasi YB mereka. Pengundi PR menaruh harapan besar supaya berlaku perubahan iklim politik, ekonomi dan sosial di negara ini. Mereka boleh `swing' jika tiada perubahan ketara.

DS Najib kini membawa slogan 1 Malaysia. Ia dijaja di seluruh negara. Namun, yang agak terkilan ialah beliau tidak mahu membersihkan nama selepas beberapa akhbar antarabangsa menuduh beliau terlibat dengan kematian seorang rakyat Mongolia. Ini soal imej pemimpin negara dan sepatutnya ia diambil tindakan saman segera terhadap pihak yang menuduh tersebut.

No comments: