Saturday, July 11, 2009

Pak Ngah Harun Mengadap Ilahi


Semalam, 20 Ramadhan 1430/10 September 2009, bapa saudara saya, Harun Ismail telah kembali ke rahmatullah. Inna lillahi Wa Inna Ilaihi Rajiuun. Sekitar tahun 1976, beliau bersama keluarga terpilih menyertai Felda di Tementi, Triang, Pahang. Waktu itu saya masih di sekolah rendah di Besut, Terengganu. Setelah masuk UTM dari 1986 hingga 1992, saya selalu ke Tementi sewaktu semester break. Tolong beliau dan keluarganya berniaga di kedai runcit dan pasar basah. Kerana rapatnya hubungan itu, saya memilih untuk menjalani latihan praktikal di Kilang Sawit Tementi. Setelah saya bekerja dan berkahwin, saya tiada peluang ke Tementi. Antara sebabnya mungkin perceraian Pak Ngah Harun dengan isterinya, Zainab Deraman (mak saudara. Sehinggalah mendapat berita beliau tidak sedarkan diri setelah terjatuh sewaktu mengait buah kelapa pada awal tahun 2009, barulah saya menziarahinya di Tementi. Kemudian, beliau telah dibawa pulang oleh anaknya Mohd Anuar ke Besut, Terengganu dan meninggal di negeri kelahirannya. Semoga rohnya dicucuri rahmat oleh Allah swt. Amin.

No comments: