Friday, November 28, 2008

Abdul Rahman Janggut


Abdul Rahman Janggut adalah bekas kakitangan yang pernah bekerja dengan saya dari Jun - Dec' 2007. Nama sebenarnya ialah Abdul Rahman Hj. Yahya tetapi menyimpan janggut yang panjang. Bermula dengan interview kerja dan seterusnya berkhidmat, ia meninggal secebis pengalaman & kenangan bersama beliau.


Berasal dari Pasir Mas dan bertugas dengan Jabatan Kesihatan. Kemudiannya, mengambil kursus Safety & Health Officer dan berdaftar sebagai SHO. Semasa beliau berkhidmat di Sarawak, A. Rahman telah berkahwin dengan wanita yang baru convert kepada Islam. Dari perwatakannya, beliau kelihatan seperti penggiat tabligh.


Dari pengamatan saya, beliau adalah seorang yang mempraktikkan `pendidikan berterusan'. Beliau telah mengambil master dalam bidang OHS secara jarak jauh. Kemudiannya, meneruskan latihan `competency' di NIOSH. Agak tegas dalam keputusan dan banyak membuat `saman' kepada pekerja yang tidak mematuhi peraturan EHS. Dalam tempoh 6 bulan tersebut, beliau sempat mengikuti HIRARC Training yang dikendalikan oleh NIOSH di Mieco.


No comments: