Monday, November 10, 2008

Keretapi di Malaysia


Pengalaman naik keretapi bermula setelah saya masuk universiti. Bukan tak mahu naik tapi kenderaan ini tiada landasan di Terengganu. Semasa di UTM, acap kali naik keretapi untuk berulang-alik dari kampus KL ke kampus Skudai. Semasa tamrin di Pulau Pangkor, pun naik keretapi. Setelah bekerja dan kahwin, ada juga pengalaman beberapa kali naik keretapi. Maklumlah masa tu (1992) belum ada kereta sendiri. Masa berduit, naik kapal terbang untuk ke Kota Bharu.


Di antara kesulitan naik keretapi kelas 3 ialah tiada tempat duduk. Tiket ada, tapi tempat duduk kena cari sendiri. Pernah naik dari Kuala Lumpur dan berdiri @ bersila di atas lantai sehingga tiba di Kelantan kerana kesesakan penumpang. Lagi satu, tak jumpa tempat sesuai untuk mengerjakan solat. Namun, keretapi di Malaysia kini dah banyak berubah. Dah ada KTM Komuter yang menggunakan kuasa elektrik. Di samping tu, dah ada kemudahan monorail dan LRT di Kuala Lumpur.

Terbaru, semasa puasa 1429H, saya naik keretapi dari Lipis ke Wakaf Bharu Kelantan. Bukan apa, sekadar nak imbas memori lama. Malam tu, keretapi lambat tiba. Sepatutnya pukul 2, tapi terlewat 1 jam. Selepas berjalan beberapa kilometer, enjin pula rosak. terpaksa bertukar keretapi di Merapoh. Saya terlewat lebih 3 jam dan tiba di Kota Bharu dah dekat waktu Zohor. Tapi, yang saya rasa gembira ialah telah ada disediakan surau bersebelahan dengan kafe. Dapat tunaikan solat subuh dengan lebih selesa. Cuma yang menyedihkan ialah tak ramai penumpang yang bangun bersolat walaupun mereka sedang berpuasa.

No comments: