Friday, November 28, 2008

Memori Indah Perasmian Kilang


Sepanjang saya bekerja, 1992 - 2008, saya beroleh pengalaman 3 kali perasmian kilang. Semasa bertugas di Malaysian Sheet Glass Bhd ( 1992 - 1994), saya berpeluang mengikuti perasmian kilang baru MSG di Pasir Gudang. Tapi saya dah lupa, siapa yang rasmikannya.


Setelah bertukar ke Samsung Corning Sdn Bhd (1995-2004), saya juga berpeluang mengikuti perasmian kompleks kilang-kilang Samsusng Seremban yang dilakukan oleh Perdana Menteri ketika itu iaitu Tun Dr Mahathir Mohamed. Perasmian tersebut mendapat liputan meluas akhbar tempatan.


Di Mieco, saya sekali lagi berpeluang mengikuti perasmian kilang baru di Kechau Tui. Kali ini, ia dilakukan oleh Timbalan Perdana Menteri, Najib Tun Razak. Ia juga mendapat liputan media termasuk disiarkan semasa Buletin Utama TV3 dan Berita Perdana TV1. Perasmian dilakukan pada 16 Jun 2005.


Perasmian tersebut memberi faham kepada saya tentang kawalan ketat keselamatan. Saya lihat ramai body guard yang lengkap dengan peralatan dan bas yang membawa VIP semasa lawatan perasmian diuji dengan pengesan bom. Saya tak pasti kenapa begitu sekali pemimpin Malaysia perlukan kawalan ketat di bumi sendiri. Saya tak ingat, adakah waktu itu timbul isu pengganas atau militan.


Terdahulu, saya ada menemui MB Terengganu (DS A. Hadi Awang) dan MB Kelantan (TG Dato' Nik Aziz). Tiada kawalan keselamatan sebegitu rupa. Mereka nampaknya lebih mudah didekati dan penganjur majlis tidak perlu bimbang sangat tentang keselamatan pimpinan.


Gambar yang saya lampirkan ini dirakam selepas majlis perasmian. Seorang daripadanya, Sdr. Amir telah pun berhenti dari syarikat ini. Tinggallah gambar ini sebagai suatu memori dan rekod sejarah.

No comments: