Thursday, November 27, 2008

Banjir di Lipis


Kuala Lipis adalah bekas ibu negeri Pahang, sebelum dipindahkan ke Kuantan. Bandar ini terletak di kawasan berbukit, di pertemuan dua batang sungai iaitu Sg. Jelai dan Sg. Lipis. Sempena dengan musim tengkujuh, jabatan kajicuaca telah memberikan amaran bahawa beberapa daerah seperti Kuantan, Pekan, Temerloh & Bera akan menghadapi risiko banjir. Lipis dan Cameron Highlands tidak masuk senarai.


Namun, Allah Maha Berkuasa dan tidak berhajat kepada makhluk. Tanpa diduga, selepas hujan lebat selama 2 malam, perkampungan di pinggir Sg. Jelai seperti Kg. Beralas, Seberang Jelai, Bukit Betong dan Lubuk Kulit telah dinaiki air pada 26 November 2008. Begitu juga dengan perkampungan di pinggir Sg. Lipis seperti Binjai dan Salang. Sehingga 27 November 2008, seramai 84 orang terpaksa dipindahkan samada ke pusat pemindahan atau ke rumah sanak saudara.


Seramai 14 orang pekerja kilang Mieco terlibat di mana rumah atau kampung mereka mengalami bah. Bantuan berbentuk hamper barangan dapur telah disumbangkan oleh pihak syarikat bagi meringankan beban para pekerja yang menerima dugaan tersebut. Semoga air cepat surut dan tidak berlaku banjir besar selepas ini.

No comments: