Monday, January 5, 2009

Cuti-Cuti Malaysia


Alhamdulillah, Allah telah permudahkan kami sekeluarga untuk bercuti pada 1 - 3 Januari 2009. Sebagai pemegang kad Country Heights Vacation Club (CHVC), kami telah menginap di Country Villas, Kajang untuk kali ke 3 (2004, 2006, 2009). Kami telah disediakan dengan rumah penginapan yang dilengkapi dengan 3 bilik tidur dan kemudahan untuk memasak. Seperti juga Palace of the Golden Horses, Country Villas adalah pembangunan hartanah di atas bekas lombong. Terdapat tasik-tasik besar yang dihiasi dengan kehijauan pokok di sekeliling resort.

Pada hari pertama, saya sempat mengunjungi Pusat Bandar Baru Bangi. Tujuan asalnya adalah untuk membaiki hand phone yang tiba-tiba tiada paparan. Selepas menukar LCD panel, ia kembali berfungsi. Yang menarik perhatian kami, orang yang membaiki handphone saya adalah seorang Bangla. Mengikut tuan punya kedai, dia sudah lama datang ke negara ini. Nampaknya, orang luar telah mula menguasai pasaran kerja bukan sehaja buruh biasa malah ke bidang yang melibatkan kemahiran tinggi.

Esoknya, saya ke NIOSH untuk bertanyakan tentang program master anjuran bersama dengan UUM. Masya'allah. Sambutan begitu luar biasa. Tempat untuk pengambilan Oktober 2009 telah penuh dan mempunyai ramai senarai menanti. Pegawai bertugas meminta saya memohon untuk kemasukan 2010. Maksudnya, kena menunggu hampir 2 tahun.

Saya juga ke Seremban untuk urusan tukar nama dokumen jualan rumah. Walaupun saya membuat jualan rumah sejak 30 Mei 2008, duit belum lagi terima. Pembeli membuat pinjaman dari kerajaan. Menurut peguam, ia adalah lambat dan meminta saya menunggu sebulan lagi. Semasa membuat penukaran nama bil TNB, pegawai kaunter memaklumkan kepada saya bahawa duit cagaran akan dipulangkan dalam masa 2 bulan. Begitulah bisnes mereka. Jika kita lewat bayar, elektrik akan dipotong dengan kadar cepat. Jika kita nak tuntut duit semula, mesti menunggu sekian lama.


No comments: