Friday, January 30, 2009

Kenangan Kem Remaja & Hari Terbuka



Peluang menyertai aktiviti bersama masyarakat setempat membawa banyak manfaat dan kenangan. Semasa akhir cuti persekolahan 2008, kami berjaya menghantar Long dan Ngah menyertai Kem Remaja Soleh anjuran Unit Amal Lipis. Kami sebenarnya merancang untuk menghantar mereka ke program-program lain tetapi atas faktor kewangan, kami terpaksa tangguhkannya. Alhamdulillah, hajat kami berjaya juga dengan menghantar 2 orang anak ke kem yang diadakan di markas Kg. Relong, Lipis.

Pada hari terakhir telah diadakan hari terbuka PAS Kawasan Lipis. Kami sekeluarga melapangkan masa untuk hadir dan dapat beramah mesra dengan orang Lipis. Beberapa program kami sertai bagi memeriahkan majlis. Dina telah ambil bahagian dalam acara rebut gula-gula. Naj & Umi mengambil bahagian dalam acara mengisi air ke dalam botol secara menutup mata. Ngah masuk pertandingan azan dan Abah masuk acara berkhutbah.

Harapan kami semoga program seumpama tersebut diteruskan. Banyak manfaat terutama dalam mengisi masa lapang anak-anak sempena cuti sekolah. Kami sendiri dapat kenal tempat-tempat lain yang belum pernah sampai sebelum ini termasuk markas Kg. Relong tersebut. Sewaktu berbual dengan VIP, YB Roslan Zainal, beliau memaklumkan bahawa dulunya, paya di sebelah markas adalah kawasan tanaman padi. Namun, akibat dari promosi sektor pembuatan atau industri yang berlebihan semasa era Chet Det, sektor tani terabai. Termasuklah di Kg. Relong, generasi kini dah tak dapat lagi melihat sawah padi di situ dan kawasan tersebut kini dipenuhi dengan belukar.

No comments: